Kwaliteitsbeeld 2024

Kwaliteitsbeeld CBZ 2024

Samen werken aan kwaliteit van bestaan is de kern van CBZ. Het sluit naadloos aan bij onze waarden: geworteld, gekend, eigenheid, eenvoud en kwaliteit. In dit Kwaliteitsbeeld delen achttien van onze leden hoe zij zorg op maat bieden aan ouderen, met aandacht voor de wensen en behoeften van bewoners. Op unieke en sfeervolle locaties creëren zij een warme en vertrouwde omgeving. Dankzij de kracht van de coöperatie blijven we de zorg en kwaliteit van leven continu verbeteren – voor nu en de toekomst. CBZ, natuurlijk betrokken.

Met veel genoegen presenteren we het Kwaliteitsbeeld van CBZ over 2024. Dankzij de groeiende groep leden kunnen we woonzorg aan ouderen op maat aanbieden op de mooiste locaties, afgestemd op de persoonlijke behoeften.

De kleinschalige woonlocaties van onze leden spelen een belangrijke rol in de kwaliteit van leven. Dit komt doordat onze leden hun identiteit ontlenen aan een sterke verbinding met de lokale gemeenschap, waardoor ze goed kunnen aansluiten bij het ‘gewone leven’ en het sociale netwerk van hun deelnemers.

Het is goed dat het Generiek Kompas kwaliteit van bestaan centraal zet en oog heeft voor deze context. Hiermee biedt het ruimte voor lokale invulling en een combinatie van ‘tellen en vertellen’.

Deze werkwijze stimuleert ons om onze visie op kwaliteit bij CBZ verder te verduidelijken, vanuit de context waarin onze leden werken. Met dit eerste kwaliteitsbeeld laten we samen met onze leden zien hoe we bijdragen aan de kwaliteit van leven, zorg en de doelen die we de komende jaren willen bereiken, samen met deelnemers, mantelzorgers, naasten, professionals en het sociale netwerk.

Bas Verhagen, directeur zorg CBZ

Dit kwaliteitsbeeld biedt inzicht in de kwaliteit en de dynamiek van de coöperatie en haar leden, die samen verantwoordelijk zijn voor de zorgkwaliteit voor bewoners. De V&V zorgaanbieders die onder het Generiek kompas vallen, zijn uitgenodigd door CBZ om deel te nemen aan dit gezamenlijke kwaliteitsbeeld. We willen hiermee een inspirerend beeld creëren, dat uitnodigt tot het delen van voorbeelden en opgedane inzichten.

18 van de 22 V&V zorgaanbieders die bij CBZ zijn aangesloten, hebben deelgenomen aan dit kwaliteitsbeeld. De overige zorgaanbieders hebben gekozen voor een eigen kwaliteitsbeeld.

De antwoorden zijn verwerkt tot een samenvatting. Bij alle teksten zijn praktische voorbeelden van onze leden opgenomen.

De leden van CBZ zijn zelfstandige zorgaanbieders. CBZ ondersteunt hen door taken uit handen te nemen, zodat zij zich volledig kunnen richten op waar ze goed in zijn: het bieden van kwalitatief verantwoorde zorg.

Lees verder

Het kennen van de wensen en behoeften van de bewoner betekent dat er continu een open gesprek plaatsvindt over wie de bewoner is. Dit gebeurt zowel met de bewoner zelf als met hun naasten. Het is belangrijk om te begrijpen wat “kwaliteit van bestaan” voor iedere bewoner betekent en wat daarvoor nodig is. Zelfredzaamheid en eigen regie staan hierbij centraal. Naast medische en persoonlijke zorg is er aandacht voor welzijn.

Lees verder

Het bouwen aan netwerken gaat over het sociaal netwerk rond de bewoner èn over het professioneel netwerk, met als doel om bij te dragen aan de kwaliteit van bestaan.

Lees verder

Bij de leden van CBZ wordt het werk op verschillende manieren georganiseerd, afgestemd op de diversiteit van bewoners en de eigenheid van de zorgorganisatie. De inzet van technologie en de behoefte aan deskundige professionals kunnen verschillen. Ook de zeggenschap van medewerkers en de betrokkenheid van bewoners en naasten zijn belangrijke aspecten bij het organiseren van de zorg.

Lees verder

Leren en ontwikkelen is een gezamenlijke opdracht voor individuele medewerkers, voor teams en met bewoners en naasten. Een veilige cultuur waarin medewerkers durven leren is daarbij erg belangrijk. Het faciliteren van leren, onder andere door opleidingsbeleid, ook.

Lees verder

Vanaf eind 2024 is nagedacht over hoe we vorm en inhoud willen geven aan het inzicht geven in kwaliteit middels het kwaliteitsbeeld. Omdat de Handreiking Inzicht in Kwaliteit pas laat in het jaar via Zorginzicht.nl beschikbaar kwam, is de tijd die er was om vòòr de deadline van aanleveren (31 maart), besteed aan het ontwikkelen van het kwaliteitsbeeld. Daardoor zijn de CCR en OR over het kwaliteitsbeeld verslagjaar 2024 wel geïnformeerd, maar is hen niet om input gevraagd. Dit gaan we voor verslagjaar 2025 wel doen, er is dan ook voldoende tijd om dit te plannen.

Bij Kwaliteitszorg bij CBZ staat beschreven hoe wordt gewerkt aan kwaliteit. Vanaf 2025 onderzoeken we hoe als CBZ meer zicht kunnen krijgen op zowel de kwalitatieve als kwantitatieve kwaliteit zonder de regeldruk voor zorgaanbieders te verhogen. Dit is een meerjaren-traject.

                                     

Bouwstenen van het Generiek kompas

Wensen en behoeften van de cliënt kennen

Met het kennen van de wensen en behoeften van de cliënt wordt bedoeld dat er steeds een open gesprek is over wie de bewoner is. Met de bewoner zelf en met hun naasten. Dat je weet wat voor elke bewoner “kwaliteit van bestaan” betekent en wat daarvoor nodig is. Zelfredzaamheid en eigen regie is daarbij heel belangrijk. Ook is er niet alleen aandacht voor medische en persoonlijke verzorging, maar ook voor welzijn.

Bouwen aan netwerken

Het bouwen aan netwerken gaat over het sociaal netwerk rond de bewoner èn over het professioneel netwerk, met als doel om bij te dragen aan de kwaliteit van bestaan.

Organisatie van het werk

Bij de leden van CBZ wordt het werk op verschillende manieren georganiseerd, afgestemd op de diversiteit van bewoners en de eigenheid van de zorgorganisatie. De inzet van technologie en de behoefte aan deskundige professionals kunnen verschillen. Ook de zeggenschap van medewerkers en de betrokkenheid van bewoners en naasten zijn belangrijke aspecten bij het organiseren van de zorg.

Leren en ontwikkelen

Leren en ontwikkelen is een gezamenlijke opdracht voor individuele medewerkers, voor teams en met bewoners en naasten. Een veilige cultuur waarin medewerkers durven leren is daarbij erg belangrijk. Het faciliteren van leren, onder andere door opleidingsbeleid, ook.